
Nye almene boliger på en af byens bedste adresser
Et markant nyt byggeri er på vej på spidsen af Langelinie i København. Projektet omfatter i alt 240 boliger, hvoraf 76 bliver almene og overtages af Boligselskabet AKB, København.
Byggeriet bliver op til 120 meter højt og vil et tydeligt præg på Københavns havnefront. Samtidig er ambitionen at skabe et boligområde, der kombinerer attraktive boliger med fællesskab, grønne områder og adgang til rekreative tilbud som caféer og havnebad.
”Vi bygger gode, sunde boliger til almindelige mennesker. Det har været AKB, Københavns mission gennem mere end 100 år – og er det fortsat. Nu også på Langelinie,” siger formand for Boligselskabet AKB, København, Mikkel Warming.
Projektet afventer vedtagelse af en ny lokalplan, der forventes sendt i offentlig høring før sommerferien.
Ny vurdering bekræfter nedrivningsplaner
Mens der skal bygges nyt på Langelinie, er der også projekter, hvor eksisterende byggeri ikke vurderes at kunne reddes. Det gælder 10 almene højhuse på Bellahøj, som igen har været genstand for analyse.
En ny vurdering fra rådgivningsfirmaet Arup konkluderer, at en renovering fortsat er økonomisk urealistisk inden for den fastsatte ramme på cirka 2,1 mia. kr.
Dermed fastholdes den tidligere beslutning om at arbejde videre med nedrivning og genopbygning. Københavns Kommune har allerede igangsat arbejdet med en lokalplan, der skal danne grundlag for dette.
Analysen fra Arup peger på, at alle relevante scenarier for renovering er grundigt undersøgt, og at yderligere analyser ikke forventes at ændre konklusionen.
”Vi glæder os over vurderingen fra Arup. Vi ved, at husene er uhyre grundigt undersøgt og analyseret med renovering for øje, men vi har også forståelse for, at forklaringerne skal være på plads, når vi ikke ser andre veje frem end nedrivning og genopbygning,” lyder det fra Lisa Sørensen, vicedirektør i KAB med ansvar for byggeri.
For KAB og SAB betyder afklaringen, at projektet nu kan bevæge sig videre med fokus på at udvikle nye almene boliger på stedet – samtidig med hensyn til områdets arkitektoniske og historiske værdier.
Voldgift afslutter principiel byggesag
Voldgiftsretten for Byggeri og Anlæg har givet SAB medhold i en sag om ophævelse af en totalentreprisekontrakt på det store projekt “Det nye Sølund”.
SAB ophævede kontrakten i maj 2022, efter at entreprenøren fremsatte væsentlige ekstrakrav på omkring 40 procent af entreprisesummen og varslede markante forsinkelser.
Voldgiftsretten har nu slået fast, at ophævelsen var berettiget, og at entreprenøren ikke levede op til kravene om samarbejde og loyalitet i kontrakten.
Kendelsen sætter punktum i en langvarig og principiel tvist og indebærer, at SAB tilkendes en betydelig erstatning. Samtidig giver afgørelsen en vigtig rettesnor for fremtidige samarbejder i byggebranchen, hvor kontraktlige forudsætninger og risikofordeling står centralt.
”I SAB er vi naturligvis meget tilfredse med afgørelsen. Sagen er nu afsluttet og viser os, vi traf den rigtige beslutning, da vi valgte at ophæve kontrakten. Nu kan vi koncentrere os om at færdiggøre Det nye Sølund – til glæde for både kommende beboere og lokalområdet,” siger Bjørn Olsen, formand for SAB.
