
Astrid flyttede ind i sin ungdomsbolig den 1. marts 2025. Hun bor alene, læser lingvistik på Københavns Universitet og har et studiejob, hvor hun underviser i dansk som fremmedsprog.
”INDENFOR” er en serie, hvor vi kommer tæt på boliger i KAB-Fællesskabet og møder beboerne, som svarer på seriens syv spørgsmål.
Astrids bolig ligger på Østerbro, hvor hun både har bylivet tæt på og samtidig oplever ro, luft og gode muligheder for at komme ud. Med adgang til gårdrum og tagterrasser – og en udsigt, der rækker langt – får hun på mange måder det bedste fra to verdener. Lejligheden er ikke stor, og derfor er det vigtigt for Astrid at udnytte pladsen godt og sætte sit eget præg på boligen. Det gør hun med personlige ting, mange planter, en hyggelig spiseplads og gardiner, der kan dele rummet op.
Astrid giver os indblik i sin bolig og sit hverdagsliv i en af ungdomsboligerne i Grunwalds Have i Boligselskabet AKB, København.
FILM: Kom med på rundtur i Astrids lejlighed
1. Hvad, synes du, er det bedste ved boligen og ved området?
”Udsigten er jo fantastisk. Men jeg kan også godt lide, at man er tæt på både Nordhavn, Fælledparken og Østerbrogade. Man kan være meget udenfor, men der sker også mange ting tæt på, hvor der er butikker og mennesker.
Det er centralt, men det føles stadig lidt uden for centrum. Her er ikke så travlt, og der er meget åbent og megen luft. Så man får lidt det hele.
Jeg kan også rigtig godt lide vores gård med mange planter og vores to tagterrasser. Vi har en på syvende sal og en på tredje. Der kan man sidde og læse, når man har lyst. Til nytår var vi oppe på den øverste tagterrasse og se fyrværkeri.”

2. Du bor i en almen bolig – hvordan kan det være, du har valgt denne boform?
”Det var egentlig ikke et bevidst valg. Jeg tænkte bare, at jeg skulle have en studiebolig, og så skrev jeg mig op. Men det er noget, jeg tænker mere over nu. Jeg er virkelig glad for, at jeg endte her. Det føles ikke som om, der er nogen, der prøver at tjene penge på én. Jeg kan godt lide tanken om, at det hele på en måde går i nul. At det koster det, som udgifterne koster – og ikke mere end det.
Så jeg kunne godt forestille mig at blive boende i noget alment igen senere.”
3. Hvad er dine forventninger eller forhåbninger til naboskabet?
”Jeg er egentlig ret introvert, så jeg havde nok ikke regnet med, at jeg ville få så meget fællesskab. Men da jeg flyttede hjemmefra, kunne jeg også mærke, at jeg blev meget alene. Så jeg begyndte at tale med en nabo, jeg kendte i forvejen, om vi ikke skulle starte et eller andet fællesskab. Måske mødes nogle gange, lave filmaftener eller holde fester. Og det har vi så fået op at kører nu.
Nu håber jeg bare, at der kommer mere af det, og at vi får flere med. Vi har et fællesrum, hvor vi har skaffet en sofa, men vi vil gerne have flere møbler, billeder og ting derind.
Der er en god balance, for det er jo ikke et kollegie. Man kan stadig trække sig tilbage til sin egen lejlighed, hvor man har alt det, man har brug for. Men samtidig er ens venner lige i nærheden.”

4. Hvilken indretningsdetalje eller favoritmøbel i din bolig er du mest stolt af?
“Jeg er ret glad for mit spisebord, min hylde og alle mine planter. Og så er jeg også rigtig glad for mine nye gardiner.”
Gardinerne gør det muligt at dele rummet op, fortæller Astrid. De skærmer både af for lyset udefra om aftenen og giver samtidig mulighed for at gøre lejligheden mere fleksibel.
”Der kommer meget lys ind, også fra trapperne om aftenen. Så gardinerne tager det hele. Jeg har sat en krog på væggen, så man kan trække dem ind til siden, når de ikke skal hænge fremme.”

Spisebordet er også et vigtigt sted i boligen.
”Der kan sidde fem mennesker rundt om, hvis vi virkelig presser os sammen. Jeg sidder også tit her, når jeg skriver opgaver. Ellers er jeg også glad for min stol. Den er ret gammel, og jeg fandt den i en genbrugsbutik.”

5. Hvad er afgørende for, at du trives i dit hjem?
”Det betyder meget, at man selv kan indrette det, som man har lyst til. At der er plads til, at man kan have sine egne ting med.
Og så er det vigtigt, at man kan gå udenfor. At der er en have, en gård eller en tagterrasse. At man ikke føler sig spærret inde. Der er jo ikke så meget plads, og i København kan det være svært at finde et sted, hvor man ikke føler sig lidt lukket inde. Så for mig er det vigtigt både at kunne være inde i min egen hule og samtidig have adgang til noget udenfor.”
6. Hvad betyder ”hjem” for dig?
”Det handler meget om mine egne ting. Måske tænker jeg ikke så bevidst over det, men det betyder meget, at jeg kan være omgivet af ting, der er mine, og at jeg selv kan bestemme, hvilke stemninger der skal være omkring mig. Man kan flytte ind i en lejlighed og gøre den til sit eget sted. Det er nok det, hjem betyder for mig.”
7. Hvad kan du lide at lave, når du har fri?
”Jeg træner kampsport. Aikido. Det minder lidt om judo. Jeg har trænet det i 10 år, og jeg træner også børn og unge. Jeg skal faktisk være hjælpetræner lige efter interviewet her.
Ellers kan jeg godt lide at høre musik, strikke og se film på min computer. Gerne siddende i min seng med mit strikketøj.”
Fakta om Grunwalds Have
Antal boliger: 56 ungdomsboliger
Boligtyper: Lejligheder i størrelser fra 37-50 m²
De første beboere flyttede ind: 1. marts 2025
Boligselskab: Boligselskabet AKB, København

